JANGAN AMBIL MUDAH AMALAN SUNAT!! INI SEBABNYA MENGAPA

Kongsikan di



Sewaktu temankan adik mendapatkan rawatan rukyah di sebuah pusat rawatan islam baru-baru ni, ustaz yang merukyah menasihatkan agar jangan tinggalkan ibadat yang wajib, di samping itu cuba buat yang sunat. Tinggalkan ibadat yang wajib, maknanya kita akan dihumbankan ke dalam api neraka. Na'uzubillah. Kalau buat yang wajib sahaja pula, seumpama bila kita berniaga, kita akan mendapat balik modal sahaja, kalau nak untung kena buat ibadat yang sunat sekali. Banyaknya ibadat sunat tu, tanda banyaknya untung kita, tetapi kalau buat yang sunat, tapi ibadah yang wajib tak buat, tetap akan masuk neraka melainkan jika kita taubat nasuha.

Antara ibadat yang wajib dan sunat ialah:

  1. Solat fardhu itu wajib, manakala solat yang mengiringi solat waktu (solat rawatib) adalah sunatnya. Solat-solat lain yang sunat ialah solat tahajjud, solat dhuha, solat witir, solat awwabin, solat taubat, solat tasbih, solat hajat, solat istikharah, solat sunat taraweh
  2. Puasa di bulan Ramadhan itu wajib, manakala puasa sunat ialah puasa 6 hari di bulan Syawal, puasa hari Isnin dan Khamis, puasa pada hari Assyura (10 Muharam), puasa sunat pada bulan Rejab, puasa hari Wukuf di Arafah (9 Zulhijjah) bagi yang tidak menegerjakan haji, Puasa pada 13,14,15 setiap bulan Hijriyah, puasa pada 28,29,30 pada setiap bulan Hijriyah dan puasa pada nisfu Syaaban.
  3. Zakat itu wajib bagi orang yang mempunyai lebihan rezeki, sedekah adalah sunatnya.
  4. Haji wajib bagi yang berkemampuan, umrah adalah sunatnya.
Banyak lagi ibadah-ibadah sunat yang lain yang tak dapat disenaraikan disini kerana terlalu banyak.

Allah Taala ada berfirman di dalam sebuah Hadis Qudsi yang maksudnya: "Hendaklah kamu lakukan sebanyak-banyak ibadah-ibadah sunat sehingga Aku jatuh cinta kepada kamu". 

Di sini kita dapat lihat bahawa walaupun ibadah-ibadah sunat itu hanya sunat hukumnya, iaitu lebih rendah dari hukum wajib dan kalau ditinggalkan pun tidak mengapa, namun ia menjadi syarat untuk menagih dan mendapat cinta dan kasih sayang Tuhan. Di situlah kelebihan amalan-amalan sunat.

Oleh itu tidak ada sebab mengapa amalan-amalan sunat mesti diperkecil atau diremehkan kerana di dalamnya terkandung hikmah yang sangat besar. 



Bagaimanapun, harus diingat, perkara yang wajib perlu diberikan penekanan melebihi perkara sunat dan perkara yang haram perlu diberikan penekanan melebihi perkara yang makruh. 

SUMBER:MELUR HASANAH
loading...

1 Response to "JANGAN AMBIL MUDAH AMALAN SUNAT!! INI SEBABNYA MENGAPA"

  1. ingin mendapatkan uang banyak dengan cara cepat ayo gabung di FANSPOKER
    ditunggu apa lagi mari segera bergabung dengan kami ya ^^

    ReplyDelete

Didakwah