PERINTAH ALQURAN DALAM MENUTUP AURAT. PERLU BACA WAHAI MUSLIMAH

Kongsikan di



“Wahai Nabi, suruhlah isteri-isterimu dan anak-anak perempuanmu serta perempuan-perempuan yang beriman, supaya melabuhkan pakaiannya bagi menutup seluruh tubuhnya (semasa mereka keluar); cara yang demikian lebih sesuai untuk mereka dikenal (sebagai perempuan yang baik-baik) maka dengan itu mereka tidak diganggu dan (ingatlah) Allah adalah Maha Pengampun, lagi Maha Mengasihani. "
[Surah Al-Ahzab : Ayat 59]

Menutup aurat mengikut syariat Islam adalah satu ibadah. Kita akan mendapat ganjaran pahala disisi Allah Taala, insya Allah.

Menutup aurat juga akan mewujudkan sebahagian daripada zon keselamatan buat diri muslimah itu sendiri...itulah maksud ayat di atas:"..cara yg demikian lebih sesuai utk mereka dikenal (sbgai perempuan yg baik2) maka dgn itu mrk tidak diganggu...."
Lelaki yang rosak hati dan imannya tidak berminat dengan perempuan yang menutup aurat dengan sempurna. Jadi tutuplah aurat dengan sempurna, Allah akan menjaga kita dari menjadi mangsa lelaki seperti ini.

Wanita yang tidak menutup aurat menjadi ujian kepada lelaki yang berusaha menjaga pandangan mata. Bahkan pula mereka menjadi punca dosa lelaki yang tidak menjaga pandangan mata. Bayangkan di manakah kedudukan maruah wanita yang tidak menutup aurat.

SUMBER: MELUR HASANAH
loading...

0 Response to "PERINTAH ALQURAN DALAM MENUTUP AURAT. PERLU BACA WAHAI MUSLIMAH"

Post a Comment

Didakwah