Gambar Kematian dan Penderitaan Selepas Serangan Kimia Di Syria

Kongsikan di




Perang Saudara di Syria sudah berlarut selama enam tahun. Ini merupakan satu konflik bersenjata antara tentera kerajaan dan pelbagai kumpulan pemberontak di Syria.

Pemberontak mahu Presiden Bashar al-Assad untuk berundur, kerana keluarganya telah memerintah Syria sejak tahun 1971.

Keluarga itu telah dituduh atas tuduhan rasuah dan kroni. Perang saudara bermaksud kawasan yang berbeza di Syria sama ada di bawah kawalan kerajaan atau telah diambil alih oleh mana-mana puak pemberontak.

Ramai penyokong Assad adalah Syiah manakala majoriti pembangkang kerajaan adalah Sunni. Islam Sunni membentuk kira-kira 74% daripada penduduk Syria manakala hanya 13% penduduk Syria adalah Syiah.

Kerajaan Syria disokong oleh Rusia dan Iran. Sementara itu, Qatar dan Arab Saudi telah memberikan senjata kepada pihak emberontak.

Negara-negara lain seperti Amerika Syarikat, United Kingdom, Perancis, Turki dan Jordan juga secara tidak langsung terlibat dalam konflik itu. Harus diingat, walaupun, negara-negara ini tidak semestinya menyokong pemerintahan Assad.

Selama bertahun-tahun, permusuhan yang berterusan telah menjadi “normal” untuk Syria. Kehidupan mereka telah benar-benar terganggu oleh perang saudara ini. Presiden Syria, Bashar al-Assad mengambil kira Presiden Rusia, Vladimir Putin sebagai sekutu kuat.

Baru-baru ini, serangan kimia telah dilakukan di bandar yang dikuasai pemberontak Khan Sheikhoun di wilayah Idlib Syria.

Di situ terdapat beribu-ribu pelarian di Khan Sheikhoun. Pelarian ini ramai yang datang dari wilayah berhampiran di Hama yang telah terpaksa melarikan diri kerana pertempuran di kawasan mereka.

Rakyat seperti buntu ke atas apa yag telah terjadi terhadap mereka.

Menurut laporan Al Jazeera, yang memetik maklumat daripada American Medical Society Syria (SAMS), yang membuka beberapa hospital lapangan di kawasan itu.

Mereka berkata bahawa sekurang-kurangnya 72 orang, termasuk 11 kanak-kanak terbunuh. Lebih daripada 550 orang awam tercedera.

Walau bagaimanapun, Assad menafikan bahawa tentera kerajaannya telah bertanggungjawab ke atas serangan kimia yang berlaku.

Syria adalah salah satu di antara negara-negara yang menandatangani Protokol Geneva, yang melarang perjanjian mengharamkan senjata kimia dan biologi dalam konflik bersenjata antarabangsa.

Oleh itu, PBB ditetapkan untuk menyiasat kejadian itu. Sementara itu, Edlib Media Center yang berpangkalan di Syria – yang telah dikenal pasti sebagai kumpulan pro-pembangkang – berkongsi imej menakutkan mangsa serangan kimia. Kanak-kanak lebih mudah terdedah kepada bahan kimia.

Dr. Unal berkata gas sarin adalah “mahal dan sukar untuk dibuat dan disimpan.”

Beliau menjelaskan,

“Ini memerlukan tahap kepakaran tertentu dan juga wang. Saya tidak fikir kumpulan pemberontak mempunyai keupayaan perlu membuat agen saraf ke tahap stabil.”

Namun, pentadbiran Assad tetap menegaskan bahawa dia tidak mempunyai apa-apa kaitan dengan serangan kimia tersebut.

Foto: facebook/Edlib Media Center
Sumber: BBC
loading...

0 Response to "Gambar Kematian dan Penderitaan Selepas Serangan Kimia Di Syria"

Post a Comment

Didakwah